В Верховній Раді зареєстрований законопроект 6598 (щодо імплементації положень деяких міжнародних угод та директив ЄС у сфері охорони тваринного та рослинного світу)

Друк

21.06.2017 року був зареєстрований та розміщений на сайті Верховної Ради України Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо імплементації положень деяких міжнародних угод та директив ЄС у сфері охорони тваринного та рослинного світу)(законопроект 6598), поданий Народними депутатами України: П.В. Дзюбликом, І.П. Рибаком, С.В. Валентировим, А.Б. Дирівом, О.А. Недавою, В.В. Кривенко, Д.Б. Тимчуком, М.О. Кадикало, І.В. Васюником, В.Є. Івченко.

Зазначений законопроект був розроблений за участі: Київського еколого-культурного центру, Асоціації зоозахисних організацій України, Народного депутата України П. Дзюблика, директора юридичного департаменту Міністерства екології В. Бучко, кандидата юридичних наук О. Шуміло.

Метою прийняття проекту Закону є імплементація положень міжнародних угод та директив ЄС у сфері охорони фауни та флори.

Законопроект вносить зміни і приводить у відповідність з вимогами міжнародних угод та директив ЄС наступні закони України: «Про захист тварин від жорстокого поводження», «Про тваринний світ», Кримінальний кодекс України та Кодекс України про адміністративні правопорушення.

У 2013 р. Україна ратифікувала міжнародну Європейську конвенцію про захист домашніх тварин. На жаль, за чотири наступних роки її норми, які забороняють залишати домашніх тварин без догляду, спричиняти домашнім тваринам непотрібного болю та інші не імплементовані в українське законодавство, зокрема у ст. 22 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження».

Ст.89 Кодексу України про адміністративні правопорушення і ст. 299 Кримінального кодексу України, які карають за жорстоке поводження з тваринами, практично не діють. Щорічно по ним притягуються лише близько 15 порушників (для порівняння – у маленькій Молдові – близько 230 осіб у рік). Це пояснюється тим, що ці статті не повязані з базовим Законом України «Про захист тварин від жорстокого поводження», а також не відповідають міжнародному законодавству. 

Більш за те, норми ст. 18, 20, 21, 22, 23, 25, 26 цього закону є формальними, тому що покарання за їх порушення у ст. 89 Кодексу України про адміністративні правопорушення, яка була прийнята раніше, не передбачено.

 

 

Наприклад, ст. 25 даного Закону забороняє дельфінаріям використовувати будь-яку воду крім морської. Усі дельфінарії України порушують цю статтю. Однак оштрафувати їх неможливо, тому що санкції за її порушення не прописані в статтях 89 і 299 обох Кодексів.

Законопроектом 6598 значно розширена стаття 21 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження» - більш детально прописані умови утримання та транспортування сільськогосподарських тварин, введена заборона використання інвентаря, яке може травмувати тварин, заборонено нанесення побоїв тваринам тощо.

Стаття 21 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження» вимагає наявності певного Порядку використання тварин у сільському господарстві. Такий Порядок затверджений Мінагрополітики України ще в 2012р. Однак, на практиці фермери його постійно порушують, і оштрафувати їх не представляється можливим, тому що за його порушення не передбачена ні адміністративна, ні кримінальна відповідальність.

У зв’язку з цим необхідно внести відповідні зміни до ст. 89 Кодексу України про адміністративні правопорушення, щоб можна було штрафувати за порушення ст. 18, 20, 21, 22, 23, 25, 26 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження». Треба також внести зміни, згідно яких за вбивство чи каліцтво тварин покарання буде регламентовано кримінальною статтею 299, а не адміністративною 89.

Відсутні правові можливості застосування адміністративної відповідальності за жорстоке поводження із сільськогосподарськими, домашніми й безпритульними тваринами. Згідно статей 255 і 242-1 Адміністративного кодексу України, адміністративні протоколи за жорстоке поводження мають право складати та розглядати державні й громадські екологічні інспектори, але тільки відносно диких тварин. За жорстоке поводження з домашніми, безпритульними й сільськогосподарськими тваринами в Україні адміністративні протоколи зараз не складаються, тому треба внести доповнення в ст. 222 та 255 цього Кодексу.

Законопроектом 6598 надано органам Національної поліції право на складання протоколів та розгляд справ про адміністративні правопорушення за ст.89 КУпАП щодо домашніх, безпритульних та сільськогосподарських тварин).

Крім цього, у Євросоюзі діє кілька Директив ЄС, які регламентують гуманне відношення до цілого ряду груп тварин: сільськогосподарських тварин (Директива 98/58/ЄС); щодо захисту тварин, які використовуються для експериментів та інших наукових цілей (Директива 2010/63/ЄС ); тварин під час перевезення (Директиви 91/628/ЕЕС та 95/29/ЄС). Наприклад, Директива 2010/63/ЄС забороняє використовувати для наукових цілей диких та безпритульних тварин, Директива 98/58/ЄС забороняє удари по найчутливішим частинам тіла тварин, регламентує забій тварин на бойнях та ін. Тому всі норми цих Директив ЄС також потребують свого внесення до ст. 18, 21, 22, 23, 25, 26 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження».

У Законі України «Про захист тварин від жорстокого поводження» немає важливих норм по захисту тварин від жорстокості, які є в аналогічних законах інших країн Європи, що ускладнює правозастосовну практику. Наприклад, чеський закон про захист тварин забороняє публікацію (демонстрацію) у ЗМІ вбивства тварин. В Україні це поки дозволене. У Болгарії аналогічний закон забороняє використовувати тварин у розважальних установах, а також у рекламі. Тому законопроектом 6598 запропоновані зміни до ст.25 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження» щодо заборони утримання в закладах громадського харчування, готелях, базах відпочинку і оздоровчих закладах та інших, непридатних для показу диких тварин громадських місцях ведмедів, кабанів, крокодилів, вовків тощо. А також змінами до ст.25 зазначеного Закону заборонено оприлюднення (публікація з описом, візуально чи аудіо демонстрація) вбивства тварини та його пропаганди чи реклами.

Крім того, в статті 37 Закону «Про тваринний світ» пропонується внести доповнення, яке надає право облрадам затверджувати обласні Переліки рідкісних видів тварин, як це вже записано в ст. 30 Закону «Про рослинний світ» з приводу Переліків рідкісних видів рослин.

Також законопроектом 6598 пропонується повернути інститут конфіскації браконьєрських знарядь і незаконно добутої продукції до антибраконьєрських статей 248 і 249 Криминального кодексу України.

До цього часу за знищення видів рослин і тварин, або їх міст проживання, які охороняються Бернською та іншими міжнародними конвенціями, ратифікованими Україною, не передбачена адміністративна відповідальність. Немає її також за подібні дії у відношенні Переліків видів тварин і рослин, які підлягають особливій охороні на території Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя. Тому пропонується внести відповідні доповнення до ст. 88-1 та 90 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

У ст. 20 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження» законопроектом 6598 пропонується внести заборону на використання на випробувальних станціях занесеного до списку 2 Бернської конвенції та в Червону книгу України тхора (степовий та лісовий (чорний), а також борсука, який був внесений у третє видання Червоної книги України, а також є об’єктом охорони Червоної книги Криму.

Також законопроектом 6598 пропонується внести зміни до ст.25 Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження»: заборону використання при дресируванні тварин електрошоку, вогню, гострих предметів, голодування, нанесення ударів та заборону жебракування з тваринами,

Явним недоліком є низькі штрафи за жорстоке поводження із тваринами по ст. 89 Адміністративного кодексу України та ст. 299 Кримінального Кодексу України. Так, в Україні адміністративне покарання за жорстоке поводження із тваринами становить (від 153грн. до 357грн.) в еквіваленті 6-14 доларів США. У той час як в Албанії -130 доларів, Польщі - 170 доларів, Румунії - 280 доларів, Болгарії, Угорщини, Словенії - 650 доларів.

В Україні покарання за жорстоке поводження із тваринами, згідно Кримінального кодексу становить (від 850грн. до 3400грн.) в еквіваленті 32-130 доларів США, а в Болгарії й Угорщини - 5000 доларів, Румунії - 2850 доларів, Албанії - 6500 доларів, Хорватії - 10000 доларів, Сербії - 1100 доларів, Македонії - 16500 доларів, Чехії - 25000 доларів, Польщі - 33000 доларів.

За ч.2 цієї ж статті КК України передбачене також обмеження волі до 2 років (колонія, з якої потім злочинці, давши хабар, часто їдуть до закінчення терміну), а в інших країнах Європи - однозначне позбавлення волі (в'язниця). У Чехії, Угорщині, Польщі, Словаччині - 2-3 роки, у Латвії та Італії — 4 роки.

В запропонованому законопроекті 6598 по-перше, добре розмежовані жорстокі дії між ст.89 КУпАП та ст.299 КК України, а по-друге - значно збільшені санкції. Так адміністративна відповідальність, передбачена ст.89 КУпАП (штраф у розмірі від 3400грн. до 8500грн.) настає лише у випадку жорстокого поводження з тваринами, якщо такі дії не завдали каліцтва чи смерті тварині. Відповідно до ст.299 Кримінального кодексу України за жорстоке поводження з тваринами, що призвело до їх каліцтва чи загибелі, передбачена відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк від 2-3 років за ч.1, до 8 років за ч.3 (санкції не містять штрафів чи обмеження волі), тапередбачено конфіскацію тварини.

Також даним законопроектом до кримінальної відповідальності будуть притягатися особи, які здійснюють пропаганду жорстокого поводження з тваринами (закликають до отруєнь та вбивств тварин).

Прийняття даного Закону буде сприяти приведенню українського законодавства у відповідність до міжнародних договорів з охорони фауни, флори, посиленню боротьби з жорстоким поводженням з тваринами та браконьєрством.